GASTRONOMI

Food trends, foodstyling og fotos, smagsoplevelser, lækker mad og meget mere

GASTRONOMI LINJEFAG

På Gastronomi linjen lærer du at stege, brase, piske, flambere, sautere og meget mere – alt sammen med årstidens råvarer i store lækre køkkener.

Vi arbejder sammen, og i køkkenet er der plads til at lære, inspirere og stille spørgsmål.

På GASTRONOMI kommer du bl.a. til at:

• Bage brød og kager som i “Den Store Bagedyst”
  • Arbejde med udskæring af dyr og fisk
  • Lære at skabe en imponerende 3-retters gallamiddag
  • Udfordre dig selv med nye kostråd, klima og bæredygtighed
  • Få et år med fokus på food trends, foodstyling og fotos, smagsoplevelser, lækker mad og meget mere.
Gastronomi Camp

“Linjen er et målrettet tilbud til dig, der overvejer at gå videre på én af de mange erhvervsuddannelser, som har noget med mad og gastronomi at gøre.”

Hvad kan du forvente

Allerede på første dag får du din helt egen kokkejakke – og dine køkkenopgaver starter. Underviserne er højtuddannede kokke og gourmetslagtere med en professionsbachelor i Ernæring og sundhed. Vi går op i bæredygtighed og har vores egen have. Her kommer du også til at dyrke, høste og anvende grøntsager, du selv har hentet ind.

I køkkenet er der plads til at lære, eksperimentere og stille spørgsmål. Du bliver præsenteret for nye opskrifter og metoder, der vil udvikle dine færdigheder indenfor madlavning og planlægning af menuer.

Inspiration udefra

Vi tager på inspirationsture til landets bedste kokke- og fødevareskoler, deltager i foredrag, som afholdes af kokke, konditor, ernæringsassistenter m.fl.

Du deltager også i planlægning og afholdelse af foodevents. Sidst men ikke mindst besøger vi også madmarkeder i en europæisk storby.

Der er plads til alle

Hos os er der plads til alle – uanset om du er erfaren i køkkenet eller ej. Vi arbejder sammen og hjælper hinanden. Du vil også i løbet af året få mulighed for at komme i praktik via vores store praktiknetværk bl.a. hos tidligere elever. Vi har det rigtig sjovt, og du bliver en del af det bedste fællesskab.

Så overvejer du at gå videre på en af de mange erhvervsuddannelser, som har noget med mad og gastronomi at gøre, kan du prøve håndværket hos os, inden du træffer dit endelige valg.

Vælg Gastronomi som Linjefag

Er du passioneret omkring madlavning og ønsker at udforske gastronomiens verden? Så er Gastronomi-linjefaget på Sorø Fag- og Efterskole det perfekte valg for dig! Dette linjefag tilbyder en unik mulighed for at udvikle dine kulinariske færdigheder, udforske forskellige køkkener og teknikker samt forstå videnskaben bag madlavning.

På Gastronomi-linjefaget får du chancen for at slippe din indre kok løs og eksperimentere med forskellige ingredienser og opskrifter. Du vil lære at mestre klassiske retter og samtidig udforske moderne gastronomiske teknikker.

Lær at lave mad på Sorø Fag- og Efterskole

Vores erfarne undervisere er passionerede omkring madlavning og deler deres ekspertise og viden med dig. Du vil få hands-on erfaring i et professionelt køkken og lære de teknikker og hemmeligheder, der gør en almindelig ret til en uforglemmelig oplevelse.

Med deres vejledning vil du udvikle dine færdigheder og få indsigt i, hvordan man skaber innovative og velsmagende retter.

Gastronomi på vores efterskole

Er du interesseret i madlavning og drømmer om at mestre kunsten i køkkenet? På Sorø Fag- og Efterskole tilbyder vi Madkunstskab som en del af vores 10. klasse-program, hvor du kan fordybe dig i gastronomiens verden og udvikle dine kulinariske færdigheder.

Du får prøver i dansk, engelsk og matematik udover dit linjefag, som er 2 dage om ugen.

Gastronomi på vores fagskole

Er du passioneret omkring madlavning og drømmer om en karriere inden for gastronomi? Sorø Fag- og Efterskole tilbyder Madkunstskab som en del af vores fagskole-program, hvor du kan udvikle dine kulinariske færdigheder og få en solid grundlag for en fremtid i madens verden.

Du slipper for prøver og karakterer så du kan fokusere fuldt ud på dine gastronomi evner samt social og personlig udvikling.

Efterskole

Tag en 10. klasse med prøver i dansk, engelsk og matematik. Herudover får du dit linjefag 2 dage om ugen. I 10. klasse bliver du mere uddannelsesparat, så du har mulighed for at tage en gymnasial uddannelse efterfølgende.

Fagskole

Tag et 10. eller 11.. skoleår på vores fagskole og slip for prøver og karakterer. Nørd i stedet dine interesser på dit linjefag, hvor du får erhvervsrettet undervisning, så du efterfølgende har mulighed for at tage en erhvervsuddannelse.